Wildlife bingo! - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu Wildlife bingo! - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu

Wildlife bingo!

Blijf op de hoogte en volg Sjors

31 Augustus 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Yellowstone en Grand Teton liggen relatief kort bij elkaar, dus gebruik ik vandaag nog even om wat te hiken door het park voordat ik vertrek. Ik sta ook extra vroeg zodat ik wat meer kans heb om dieren te zien.
De trail die ik uitgekozen heb ligt vooraan in het park, en lijkt niet zo vaak bewandeld te worden. Des te meer kans op dieren dus! Na ongeveer een half uur is het al raak, er zit een hert heel kort bij het pad, lekker uit te rusten in het hoge gras. Ik dacht nog even dat ‘ie nep was omdat ie zó stil zat! Hij schrok niet van me maar besloot wel op te staan en verder te lopen.
Om naar het volgende stuk te komen moet ik over een paadje wat eruit ziet alsof er al best een tijdje niemand meer gelopen heeft, maar het ziet er nog prima wandelbaar uit. Zeker omdat ik in m’n eentje ben stop ik af en toe om te luisteren of ik iets hoor, maar ik hoor alleen een paar raven in de bomen.
Na een scherpe bocht in het pad schrik ik me zowat dood: er zit een beren welp op ongeveer 5 meter van me af!
Uit nieuwschierigheid gaat ‘ie recht overeind staan, en meteen pak ik mijn camera. Jammer genoeg schrok het kleine beertje daar van en ging ‘ie weer zitten. Toch even vlug een foto maken en zo snel mogelijk weg daar, want waar kleintjes zijn zijn ook grote beren.
Ook al is het welpje nog langer niet volgroeid, groot is hij zeker. Met het teruglopen merk ik dat hij mij aan het volgen is, dus tijd voor wat anti-beer tactieken. Jezelf groot maken en flink wat geluid maken, ook om mama beer te laten weten dat ik er ben. Het kleintje weet niet wat ‘m overkomt en rent vlug de bossen in.
Eenmaal teruglopend kom ik twee park rangers tegen die me hadden gehoord, en nadat ik verteld had wat ik had gezien besloten ze ook maar om te draaien.
Vanaf dat punt is het rustig op het pad. Nog wat herten gezien en een heleboel eekhoorns, maar verder niks. Tijd om door te rijden naar Yellowstone.
En ja hoor, het is weer raak. Net als ik in de auto zit kom ik in een file terecht. Er staat een eland met twee jong vlak langs de weg te grazen.
Nog wat verderop nog een file! Een hele kudde bizons is de weg over aan het steken. Als dit bingo was geweest had ik nu iets gewonnen, want ik heb nu zo’n beetje ieder beest gezien dat rondloopt in dit park.
Eergisteren was de weg richting Yellowstone nog afgesloten vanwege een bosbrand, waarvan nu alleen nog maar wat aan de andere kant van een groot meer te zien is. Eenmaal in het volgende park krijg ik weer een kaartje van een ranger, en zie ik pas hoe groot Yellowstone is. Maar goed dat ik 3 volle dagen heb!
Omdat ik pas om 5 uur in kan checken besluit ik maar vast wat van het park te gaan bekijken, beginnend natuurlijk met geisers. Yellowstone is zo’n beetje de grootste vulkaan ter wereld, en daarbij hoort veel vulkanische activiteit. De lucht ruikt hier op veel plekken sterk naar zwavel, een ontzettend vieze lucht, dankzij deze activiteit. Veel plassen en meertjes zie je borrelen, maar dit komt blijkbaar niet door de temperatuur van het water. Dit zijn allemaal gassen die geproduceerd worden door een gigantische magma kamer die onder het park ligt.
Een ranger wist me ook te vertellen dat Yellowstone niet één caldera (opening van een vulkaan, in dit geval dus waar het park in ligt), maar zelfs twee! Één van de grote meren in het park is namelijk gevormd door deze tweede caldera, zo’n 150.000 jaar geleden. Dat is dus ook de laatste keer geweest dat er een vulkanische uitbarsting is geweest.

Veel gezien en veel geleerd vandaag, dus tijd om eindelijk in te gaan checken en de planning op te stellen voor morgen. Het park heeft een 8-vormige weg die langs alle plekken komt, en morgen is de onderste helft van de 8 aan de beurt!

PS: De locatie op deze site klopt niet helemaal, omdat Yellowstone National Park volgens hun niet bestaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjors

Actief sinds 27 Aug. 2016
Verslag gelezen: 78
Totaal aantal bezoekers 4700

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2016 - 18 September 2016

Rondreis West-Amerika

Landen bezocht: