On the road to Longmont - Reisverslag uit Longmont, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu On the road to Longmont - Reisverslag uit Longmont, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu

On the road to Longmont

Blijf op de hoogte en volg Sjors

07 September 2016 | Verenigde Staten, Longmont

Weer een lange reis voor de boeg gehad, naar Longmont in Colorado.
Voordat ik South Dakota verlaat wel nog even langs een nationaal park, Wind Cave. Dit park bestaat niet alleen uit een groot landoppervlak maar ook uit een enorm grottencomplex. De grotten zijn alleen te bezoeken met een ranger tour in een groepje, waarbij je wat uitleg krijgt over de geschiedenis en geologie, dus even een kaartje kopen en we gaan ondergrond.
Sinds de ontdekking van de hoofdingang is er ongeveer 230 km aan grotten en doorgangen gevonden, en de schatting is dat dit pas 10% is. Wind Cave bevat ook 95% van al het 'box work' in de wereld. Box work is een hele aparte verschijning en is ontzettend zeldzaam.
Ook is het er constant een frisse 12 graden, in het begin aangenaam maar na een tijdje toch koud, dus maar goed dat ik een vest aan had getrokken.
Na deze interessante rondleiding is het dan tijd voor de lange tocht, die de dwars door het platteland stuurde. Kilometers lange rechte wegen met niks te zien langs de weg zorgen er wel voor dat je een paar keer stopt omdat je er gewoon moe van word. Zo'n 5 en een half saaie uren rijden later kom ik dan aan in Longmont. Vanuit hier is het maar een uurtje rijden naar Rocky Mountain National Park, waar ik de komende paar dagen rond ga wandelen.