Yellowstone is groot! - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu Yellowstone is groot! - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu

Yellowstone is groot!

Blijf op de hoogte en volg Sjors

01 September 2016 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Op het lijstje voor vandaag staan zo’n 13 stops, op een route van een slordige 155 km. En dan heb ik alleen maar de ‘lower loop’ gehad! Deze lower loop ligt volledig in het vulkanische gebied van het park, en dat is goed te merken. Iets meer dan de helft van alle dingen die ik wil zien vandaag zijn geisers of hot springs. Maar als hoogtepunt staat vandaag in ieder geval één helft van de Grand Canyon of the Yellowstone op de planning!

De meeste geisers zijn nauwelijks actief of zelfs opgedroogd. Dit kan echter ieder moment veranderen, en er kunnen zelfs ieder moment nieuwe geisers tevoorschijn komen. Ik heb in ieder geval de bekendste in actie kunnen zien, Old Faithful. Die naame heeft deze geiser gekregen vanwege zijn voorspelbaarheid. Ze kunnen het tijdstip van uitbarsten tot 10 minuten nauwkeurig voorspellen, en net als ik er bij ga staan staat ‘ie op t punt om te gaan.

Hot springs zijn er ook talloos veel in Yellowstone. Er zijn ook verschillende soorten, sommige zijn namelijk ontstaan door zwavelzuur die door de grond heen bijt, en dus ontzettend zuur zijn, en sommige zijn ontstaan door grondwater dat omhoog gekomen is door de hoge temperatuur onder de grond. Dat water zou dus ook gewoon drinkbaar moeten zijn, maar ik ga het niet proberen. Verassend genoeg kunnen er in extreme omgeving ontzettend veel soorten bacteriën leven die de poelen verschillende kleuren kunnen geven. De bekendste hiervan is de Grand Prismatic Spring, die aan de rand fel oranje is, dan groen word en als laatste diep blauw in het midden. Jammer genoeg is het te koud buiten op het moment dat ik er ben, wat inhoud dat er te veel damp vanaf komt en er weinig van te zien is. Maar goed dat ik nog een paar dagen heb om het nog een keer te proberen!

Als laatste bezoek ik dan de canyon. Deze heeft een noord- en een zuidkant, en vandaag loop ik eerst over de noordkant. De Yellowstone River loopt dwars door deze canyon, en valt twee keer met een gigantische waterval naar beneden waarvan de upper fall de bekendste is. Die ga ik morgen bekijken, maar de lower fall stelt zeker niet teleur.

Op de route ben ik ook verschillende keren in een file terecht gekomen, niet per se omdat het zo druk is maar omdat er bizons, elanden of herten langs de weg staan. Beren nog niet gezien, maar dat kan wellicht nog komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjors

Actief sinds 27 Aug. 2016
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 4702

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2016 - 18 September 2016

Rondreis West-Amerika

Landen bezocht: