Geologische hoogtepunten (letterlijk!) - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu Geologische hoogtepunten (letterlijk!) - Reisverslag uit Rapid City, Verenigde Staten van Sjors Hurk - WaarBenJij.nu

Geologische hoogtepunten (letterlijk!)

Blijf op de hoogte en volg Sjors

05 September 2016 | Verenigde Staten, Rapid City

De reis naar Rapid City is begonnen! Ondanks dat dit een behoorlijk grote stad is ga ik hier meet veel plezier heen, namelijk vanwege alles wat eromheen ligt.
Onderweg kom ik al langs bezienswaardigheid nummer 1: Devil's Tower.
De naam is een beetje ludiek, maar een bizar ding is het zeker. Het ontstaan van deze formatie is niet helemaal bekend, maar men denkt dat het ooit een vulkaan is geweest die vol zat met lava, die gestold is in de vulkaan. Deze berg om het stollingsgesteente is vervolgens weg geërodeerd, met Devil's Tower als enige overblijfsel. Hij is ongeveer 300 meter hoog en word regelmatig beklommen.
De toren was overigens niet de enige bezienswaardigheid daar, er was namelijk ook een 'prairie dog village'. Deze gekke knaagdieren hadden besloten om met een gigantische groep langs de weg hun huisje te graven. Ik heb echt letterlijk een half uur staan lachen naar die beestjes, echt grappig!
Vanuit Devil's Tower is het nog een paar saaie uren over de Interstate voordat ik ik Rapid City aankom. Ik ben alleen wat te vroeg voor het inchecken, dus eerst Mount Rushmore en Crazy Horse dan maar.
Beide monumenten liggen in het hart van de Black Hills, dat word beschouwd door de indianen als heilige grond.
Mount Rushmore is natuurlijk bij iedereen bekend, en in het echt is 'ie net zo indrukwekkend als ik had verwacht. Wat ik dus eigenlijk een beetje tegen vond vallen. Het terrein waar je binnenkomt is eigenlijk één grote gift shop en zelfs het parkeren moest ik flink voor lappen, ondanks dat het een National Monument is wat normaal dus gedekt word door mijn National Park Pass.
Ik dacht zelf altijd dat Crazy Horse erg dichtbij Mount Rushmore lag, maar dat blijkt niet zo te zijn. Iets meer als een half uur rijden door de Black Hills om precies te zijn.
Bij aankomst mag ik weer de portemonnee trekken uiteraard, maar deze keer heb ik achteraf niet het idee dat het zonde van m'n geld was.
Het monument word namelijk helemaal door privé geld gebouwd, dat word opgehaald met de entree en andere verkopen.
Het beeldhouwwerk van de 'founding fathers' was al indrukwekkend groot, maar Crazy Horse slaat alles. Het is zó groot, dat Mount Rushmore in het hoofd van de indianenleider zou passen!
De beeldhouwer die aan dit project was begonnen had al ervaring met het bewerken van een berg, aangezien hij projectleider was bij Mount Rushmore. Naar aanleiding daarvan werd hij gevraagd door een opperhoofd van de Lakota stam om niet alleen voor de blanken, maar ook voor de indianen een monument te maken.
Nu, zo'n 77 jaar later, is het hoofd van Crazy Horse nagenoeg af en zijn ze begonnen met het paardenhoofd. Als het klaar is zal het 195 meter lang en 172 meter hoog worden.
Dat was deel 1 van Rapid City. Morgen de rest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjors

Actief sinds 27 Aug. 2016
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 4704

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2016 - 18 September 2016

Rondreis West-Amerika

Landen bezocht: